fbpx

Wat ben jij waard?!

Over het verband tussen tariefstelling en zelfbeeld

2020 was het jaar van de vrouwelijke ondernemer. Uit cijfers van het KVK-Handelsregister blijkt dat het aantal vrouwelijke ondernemers de afgelopen 5 jaar toegenomen is met 29 procent. Het verlangen naar een stuk vrijheid en eigen regie is voor velen de reden om als ondernemer aan de slag te gaan, naast de mogelijkheid om als parttime ondernemer werk en familiezaken beter te kunnen combineren. Zipconomy publiceerde een artikel over de loonkloof bij ZZP’ers, de vrouwelijke freelancer verdient 33% minder.

De sleutel ligt voor jouw neus

Wellicht ligt de sleutel voor het dichten van de loonkloof wel recht voor onze neus als vrouwelijke ondernemers en hebben we zelf de mogelijkheid deze kloof de dichten. Je kunt vandaag de dag niet meer om de term heen. Overal waar geschreven wordt over vrouwen, zie je de term imposter syndrome voorbij komen. 70 procent van de vrouwen schijnt het te herkennen, namelijk het gevoel door de mand te kunnen zakken op het moment dat mensen ècht weten wat jij in huis hebt. Het is echter niet alleen een vrouwenkwaal, 40 procent van de mannen is ook bekend met dit uiterst vervelende fenomeen. Je bent constant op je hoede en keihard aan het werk om de ander niet teleur te stellen. Menig vrouwelijk ondernemer heeft naast dit gevoel ook te dealen met de vraag; ‘Wat ben ik waard?’. Als je ten diepste bang bent dat je tekort schiet, hoe is het dan mogelijk een marktconform tarief te rekenen voor jouw werk?!

De grootste groei ontstaat bij de pijnlijkste confrontatie

De mogelijkheid om jezelf in de spiegel te kijken en na te denken over de vraag wat jij jezelf nu eigenlijk wel of niet waard vindt, zorgt wellicht voor een pijnlijke confrontatie. Wanneer je namelijk tot de ontdekking komt dat je jezelf geen hoger tarief waard vindt, weet je ook meteen wat je kunt doen om jouw omzet te verhogen. Namelijk gaan ontdekken wat jij allemaal in huis hebt. Bij de Bureau Delight komen diverse ondernemers voorbij die in hun kracht willen staan als vrouwelijke ondernemer. Ze zijn klaar met alle belemmerende overtuigingen en wellicht negatieve ervaringen en ze zijn klaar voor hun toekomst waarin ze in vrijheid kunnen ondernemen en excelleren in hun vak. Het aangaan van de pijnlijke confrontatie zorgt voor de grootste groei, een groei die zij niet voor mogelijk hebben gehouden. Misschien wel omdat ‘ziejewel’ jouw grootste vijand is, de gedachte die steeds jouw grootste onzekerheid lijkt te bevestigen.

De tips voor een realistische tariefstelling

Om je alvast een beetje op weg te helpen, verrijken we jou graag met een aantal tips zodat jij meteen aan de slag kunt.

1. Ontdek jouw unieke concept

Het is tijd om fier jouw titel als ondernemer te dragen. Wat is datgeen wat jij te bieden hebt als geen ander? Welke expertise en passie heb jij in huis? Jouw unieke eigenschappen als vrouw in combinatie met jouw passie en expertise creëren een uniek concept wat geen enkele andere ondernemer kan bieden. Als je daar zelf niet uitkomt, ga dan op zoek naar een coach of meld je aan voor het coachtraject Klaar met die kwetsbaarheid?! of Sta in jouw volle potentie.

2. Jouw klant is super blij met jou!

Welke waarde voeg jij toe voor jouw klant? Waarom vraagt jouw klant jou steeds weer terug of wordt je aanbevolen aan anderen? Is dat omdat jij te weinig vraagt voor jouw dienst of product, waardoor ze steeds weer bij jou terug komen? In dat geval is het van groot belang dat je na het lezen van dit artikel meteen jouw prijsstelling onder de loep neemt. 😉 Vermoedelijk weten jouw klanten dat jij iets te bieden hebt waar zij meer van nodig hebben binnen hun bedrijf of hun leven.

3. Denk na over wat jij wilt overhouden!

Ben jij jezelf bewust van het bedrag wat jij aan jouw onderneming over wilt houden? Zorg dat je inzicht hebt in zowel jouw vaste als variabele kosten en de investeringen die je op korte of langere termijn voor ogen hebt. Verreken die bedragen met het aantal uren dat je declarabel werkt en bereken jouw uurtarief. Als je bijvoorbeeld jaarlijks 25.000 euro aan kosten hebt en jij 40.000 euro over wilt houden aan je onderneming, waarbij je 60% van jouw 32 uur per week declarabele uren werkt op basis van 45 werkweken per jaar, kom je uit op: 65.000 / ((60%*32)*45) = 75,23 euro exclusief btw. Let wel op, over die 40.000 euro moet je nog wel loonbelasting betalen.

4. Samen sta je sterk

Als laatste tip is het goed jezelf te realiseren dat je als vrouwelijke ondernemers juist van grote betekenis voor elkaar kunt zijn. Je kunt elkaar die springplank bieden om verder te komen als ondernemer. Dat is dan precies de doelstelling van Business Women Nederland; namelijk een netwerk aan vrouwelijke ondernemers opbouwen die elkaar inspireert en verder helpt. Zie de andere vrouw niet als je concurrent, maar als je concullega en realiseer jezelf; samen sta je sterk!

Welk van deze vier tips wil jij verder gaan onderzoeken en gaan verkennen? Wellicht schuurt een van de tips en wil je persoonlijk contact opnemen met Marije? Voel je zeker vrij. Als Bureau Delight zijn we graag van betekenis in jouw proces.  

Over Marije

Marije van den Berg is initiatiefneemster van de Bureau Delight. Als trainer, spreker en coach inspireert zij vele vrouwen om zichtbaar te worden en in hun kracht te staan. Zo helpt ze met haar team vrouwen af te laten rekenen met belemmerende overtuigingen en daagt ze vrouwen uit om hun hun volle potentie te staan. Tevens is zij host van de #ikexcelleerjou podcast.

 

Vorig bericht
De Inspirerende vrouw podcast met Tessa Moorman
Volgend bericht
De mythe van het ‘arriveren’