fbpx

De grootste lessen leer je op je neus

Heb jij ook wel eens een hele grote les geleerd, juist door enorm op je snufferd te gaan? Nou ik (Marije) wel! Het ondernemen zit me in mijn bloed: zowel mijn vader als mijn moeder komt uit een ondernemersfamilie. Maar dat betekent niet dat je dan zonder je neus te stoten van start kunt gaan. Vanaf mijn 23e ben ik gaan ondernemen – dat is nu 11 jaar geleden – en écht waar – de grootste lessen heb ik daar geleerd daar waar het pijn doet.

Mijn eerste onderneming

De eerste onderneming die ik startte was een stichting. Een stichting die zich inzette voor de persoonlijke ontwikkeling van jonge vrouwen in de leeftijd van 16-30 jaar. Ik merkte zo dat ik zelf in die jonge leeftijd snakte naar praktische tools over hoe je omgaat met de uitdagingen in je leven, hoe je zelf nu op eigen voeten kon gaan staan en hoe groot de stap was van het studerende leven naar alle grote mensen keuzes die erop eens voor je lagen.

Hoe het allemaal begon

Eind 2009 vloog ik naar Madrid om daar te spreken op een internationale tienerconferentie, waarna we op oudejaarsdag weer terug reisden. In de trein op weg naar Ede sprak één van de leiders die ook bij de conferentie aanwezig was geweest en één ding was zeker! De passie die ik voor jonge vrouwen had, deelde zij ook volledig! Ook al woonden we allebei aan de andere kant van het land; wij zouden de handen in elkaar slaan voor deze doelgroep!

Vol gas gingen we ervoor!

Naast mijn 32-urige werkweek ging vanaf dat punt dus elk vrij uurtje naar dit fantastisch mooie project. We vergaderden door het hele land heen en werkten beiden vanuit huis. Let wel: we leerden elkaar in die tijd natuurlijk ook pas kennen. Voor mij was dit een geweldige tijd, waarvan ik enorm kon genieten. Ik geniet van de momenten dat je alles op alles zet om dat te bereiken, maar dan wel mét elkaar!

En toch…

Natuurlijk waren er wel eens van die misverstanden. We waren jong en onervaren. Ondanks de passie en de goede bedoelingen, ontdekte ik dat de vertaling van die passie naar een product dan toch net anders uit kan vallen. Bovendien had mijn compagnon een burn-out achter de rug en zij had extreem behoefte aan kaders en duidelijkheid. Jammer genoeg konden we niet op tijd de vinger op de zere plek leggen, juist om elkaar te kennen en te waarderen in de verschillen. We hadden hulp nodig!

7LIFE deed het licht aan!

Tijdens het mediation gesprek met Maarten en Anne Westerduin werd het 7LIFE assessment ingezet om inzicht te geven in onze manier van communiceren en de behoeftes die we nodig hadden, juist in zo’n enerverende tijd van een startende onderneming. Dat was écht in één woord FANTASTISCH! Het was het inzicht dat we nodig hadden om elkaar te begrijpen, onze uitdagingen in de samenwerking te erkennen en elkaar te respecteren in onze uniciteit. Ook al hebben we uiteindelijk besloten onze samenwerking te beëindigen en beiden los van elkaar verder te gaan, was dit moment onvergetelijk baanbrekend.

Toch voelde het als falen

Laatst – dus zo’n 10 jaar na dato – realiseerde ik mezelf dat het stuklopen van deze samenwerking voor mij echt een faalmoment was. Daar lag dus nog wat reflectiewerk.

  • Ik ben me reuze bewust van mijn pionier en het feit dat ik enorm snel kan gaan – ben ik bang geworden voor dit stukje in mij?
  • Ik weet dat ik moeilijk tussen de regels door kan voelen wat mensen niet zeggen, maar wel verwachten dat ik dat oppak – zie ik mijn mensen dan wel goed genoeg?
  • Ik ben een keiharde werker en ik doe niets liever dan vol gas mijn passie uitleven – zit ik dan zó erg in mijn bubbel dat ik belangrijke signalen mis?

Als je mij kent, dan weet je dat het mijn verlangen is om juist eervol en respectvol met andere mensen om te gaan. Ik ben enorm bewogen over andere mensen en dat maakte het stuklopen van deze samenwerking blijkbaar zo pijnlijk.

De grootste les

Weet je, wat voor functie je ook bekleedt op je werk. Of je nu de ondernemer, teamleider of medewerker bent, communiceren doen we allemaal! Je leidt allemaal je leven en hebt invloed op je werk, je beïnvloed je partner, je vrienden of je kind(eren). We brengen onze informatie op onze eigen manier en de ander vertaalt het weer vanuit zijn eigen perceptie, maar uiteindelijk is iedereen verantwoordelijk voor zichzelf! Ik heb echt ontdekt dat ik me mag verdiepen in de ander, in Maroesja mijn compagnon, Femke die de content van de Bureau Delight beheert, maar ook onze fantastische trainers. Juist om aan te sluiten bij hun communicatiestijl, wetende wat voor kaders zij wel of juist niet nodig hebben om op te bloeien binnen hun werk.

Want dát is ten diepste mijn verlangen, dat zij – net als jij – mogen excelleren in wie ze zijn! Maar het is niet mijn verantwoordelijkheid dat het goed met hen gaat, dat ligt uiteindelijk bij henzelf. Dit gevoel van over-verantwoordelijkheid wordt in de coachwereld ook wel ongepaste zorg genoemd. Ik kan als leider wel bijdragen aan hun welzijn en oog hebben voor de mensen om mij heen, maar ik kan niet lezen wat er op hun voorhoofd staat.

Dit besef heeft me echt vrijgezet! Het heeft zo bijgedragen in het bewustzijn dat ik in mijn kracht mag staan als Pionier, maar dat ik ook mijn Zorger en Verbinder alle ruimte kan geven om zorg te dragen voor mijn team én als tof team met elkaar de Bureau Delight in te zetten voor jou! Zodat jij kunt excelleren in de unieke persoon die jij bent! Wow! Word je daar niet blij van?!?! Ik wel! ?

Volgend bericht
Help! Hoe sluit ik als spreker aan bij mijn doelgroep?