fbpx

Help! Hoe sluit ik als spreker aan bij mijn doelgroep?

Daar sta je dan…
Tientallen of honderden ogen op jou gericht.
Vol verwachting nemen mensen je op, wat gaat ze dit keer vertellen?
De adrenaline giert door je lijf heen.
Heel even twijfel je aan jezelf: ‘Ben ik wel goed genoeg voorbereid?!’ ‘Zal mijn talk goed aansluiten bij mijn publiek?’ ‘Wat als ik even niet uit mijn woorden kom?’
Op dat moment geef je jezelf een duwtje in de rug.
Ja! Ik ben overtuigd van mijn boodschap!
Ik heb mijn toehoorders écht wat te vertellen!
En je gaat los…

Als spreker heb je het bijzondere voorrecht om je boodschap hoorbaar te maken bij je publiek. Jouw  passie en expertise mag gehoord worden. Jij mag zichtbaar worden, of je dat nog kneiter spannend  vindt of dat je al fluitend door je verhaal heen danst.

Maar hoe sluit je als spreker nu écht aan bij je toehoorders?

In allerlei meetings en trainingen – online of offline – kun je (on)voorbereid iets mogen delen. Het aloude principe van zender, ontvanger en de ruis die daarin ontstaat is bij iedereen bekent. Maar hoe sluit je als spreker nu écht aan bij je toehoorders? Hoe kun je hun boeien, al vanaf het eerste moment dat je het podium betreed? Elke toehoorder ziet en hoort je vanuit eigen perspectief, vanuit datgene wat die ander bezig houdt of in wat voor processen hij of zij zit. Een uiterst boeiend fenomeen, want ergens mag die vibe in de zaal of in de huiskamer bij een live stream ontstaan.

De climax

Het moment dat je herkenning ziet in de ogen, of misschien wel emoties die voelbaar door de zaal heen gieren. En dan het hoogtepunt, het moment dat jij je punt maakt en een (hopelijk) blijvende indruk achter mag laten bij je publiek. Een indruk die inspireert, die mensen verder helpt of uitdaagt.

Ben je benieuwd hoe dat voor mij werkt? Stap even mee in mijn wereld…

Eerlijk?! Soms zou ik ze wel willen resetten…

Ik – Marije – heb jarenlang voor vele tieners gesproken. Als gastdocent reisde ik stad en land af voor weerbaarheidslessen op scholen. Weet je, ik ben echt zo blij dat ik geen 17 jaar meer ben. Dat ik in de afgelopen jaren zó ontzettend veel over mezelf en het leven geleerd hebt.
Ik wil je uitnodigen om jezelf even in te leven in de leefwereld van tienermeiden anno 2020:

  • Sommige pubers, vooral meisjes, gaan over van alles twijfelen. Zie ik er wel leuk uit? Vinden anderen mij niet stom? Is het wel belangrijk wat ik vind? Kan ik dat wel? – Opvoeden.nl
  • Tienermeisjesdie erg actief zijn op social media, hebben gemiddeld een slechter zelfbeeld dan leeftijdsgenootjes die vaker ‘offline’ zijn. – AD
  • Uit een onderzoek van YoungVotes blijkt dat acht op de tien Nederlandse jongeren ontevreden is over hun uiterlijk.  Uit dit onderzoek onder ruim 500 jongeren tussen de 13-19 jaar blijkt ook dat meisjes het vaakst ontevreden zijn over het gewicht, de buik en benen. De helft van de ondervraagde meisjes wil graag afvallen. Meisjes geven zichzelf gemiddeld geen hoger cijfer dan een 6,8. – Online opvoedhulp

Zo maar een paar kenmerken van onze jonge meiden. En dan die onzekerheid, die zich zo vaak uit in hun eetgedrag, hun omgang met jongens of de keuzes die ze maken. Vanuit elke vezel van mijn lijf wilde ik ze overtuigen van hun waarde! Van de schoonheid die in elke dame ligt, gewoon in wie ze is. De uitnodiging die er ligt om geen eenheidsworst te worden, maar juist te ontdekken wie je zelf bent. Eerlijk gezegd wilde ik soms meiden even resetten zodat ze daadwerkelijk met andere ogen naar zichzelf konden kijken. Vol waardigheid, vol tevredenheid, vol dankbaarheid voor het leven. Voor hun leven.

De impact van mijn 7LIFE assessment

Maar ja, mijn eerste 7LIFE stijl is dan ook een verbinder. Een motivator, die zó graag bemoedigt Een optimist, die het mooie ziet in de ander. Ik geniet van de gesprekken, juist als ik positieve woorden uit kan spreken. En dat was precies mijn missie! Aansluiten bij die onzekere, prachtige jonge vrouwen en hun potentie vrijzetten. Ze aanmoedigen om hun schoonheid – van binnen én buiten – te ontdekken en tot bloei te komen als vrouw.
Maar ik heb naast die verbinder nog andere stijlen, die mij weer versterken als ik voor een andere groep sta. En ook die kan ik inzetten. Als ik dan bijvoorbeeld spreek bij een ondernemersmeeting mag mijn pionier helemaal los. Die droomt, plant, activeert, motiveert én dingen in beweging zet. Juist omdat dit vermoedelijk een taal is die vele ondernemers spreken. Of andere keren weer de strateeg die in strategiemeetings de blik op de toekomst zet, en daarbij de koers uitzet om daar met elkaar te komen. En ik als spreker kan al deze stijlen bewust inzetten om mijn boodschap nog beter over te brengen aan de groep waarvoor ik sta.

En jij. Hoe spreek jij? Wat gebeurt er wanneer jij voor een groep mensen staat? Voel je meteen die verbinding, of is het keihard werken? Wil je nog beter leren aansluiten bij verschillende groepen en je verhaal op allerlei manieren kunnen overbrengen? Dan is onze training zeker een MUST voor jou!

Meld je aan voor onze training Aansprekend Spreken, zodat jouw boodschap nog doeltreffender bij de ontvanger binnenkomt.

Vorig bericht
De grootste lessen leer je op je neus
Volgend bericht
Lanceeractie Bureau Delight