fbpx

Verandering; You love it, or you hate it!

Verandering, daar waar de een extreem geniet van verandering en vernieuwing is het voor de ander de grootste angst aangezien alles wat ooit ‘normaal’ was opeens anders wordt. Of het nu gaat over het intrekken in een nieuw pand, nieuwe werkwijzen of een reorganisatie.

Zo sprak ik (Marije) laatst een klant die naar een prachtig gloednieuw pand was verhuisd, waarbij er meteen een aantal nieuwe vennoten intreden hadden gedaan binnen de board. Een prachtig hoogtepunt voor de ondernemer. Tot er een medewerker daadwerkelijk huilend in zijn kantoor stond, van de kleine kantoren was er geen sprake meer van, maar men had nu flexwerkplekken in een kantoortuin. Bovendien kon deze persoon niet meer op het fiets naar het werk en binnen een kwartier na werktijd in de gym staan. Kortom, het leven van de medewerker lag volledig ondersteboven. Enkel en alleen omdat zijn werkgever de ambitie had te verhuizen…

Veranderkracht is een belangrijk onderwerp binnen organisaties. Het gaat hierbij om de capaciteit van een organisatie om veranderingen door te voeren en zich aan te passen aan nieuwe omstandigheden. Het Z-model, ook wel het verandermodel van Zevenbergen genoemd, biedt een handig hulpmiddel om veranderkracht te vergroten.

Het Z-model bestaat uit vier fases:

  1. de diagnosefase,
  2. de ontwerpfase,
  3. de implementatiefase
  4. de borgingsfase.

In de diagnosefase wordt er gekeken naar de huidige situatie van de organisatie en wordt er bepaald wat er moet veranderen. In de ontwerpfase wordt er een plan gemaakt om de gewenste veranderingen door te voeren. In de implementatiefase worden de veranderingen daadwerkelijk doorgevoerd en in de borgingsfase wordt er gezorgd dat de veranderingen blijvend zijn en geïntegreerd worden in de organisatie.

Om veranderkracht te vergroten is het belangrijk om alle vier de fases van het Z-model goed te doorlopen. Een goede diagnose van de huidige situatie is essentieel om te weten wat er moet veranderen en hoe dit het beste kan gebeuren. Vervolgens moet er een gedegen plan worden gemaakt om de veranderingen door te voeren. Hierbij moet er rekening worden gehouden met de mensen die betrokken zijn bij de veranderingen en moeten zij voldoende worden geïnformeerd en betrokken bij het proces.

In de implementatiefase is het van belang om de veranderingen stap voor stap door te voeren en hierbij voldoende aandacht te besteden aan de communicatie en begeleiding van de betrokkenen. Dat is precies waarin wij van betekenis kunnen zijn. Door middel van onze 1-op-1 coaching met het 7LIFE assessment kunnen wij zien hoe de veranderbereidheid van het personeel is en wat elk individu nodig heeft van het leiderschap om hierin begeleid te worden.

Ook binnen het borgen is het belangrijk het personeel te zien en ervoor te zorgen dat de verandering blijvend geïntegreerd kan worden binnen de organisatie en dat het nieuwe ‘normaal’ indaalt, waarbij mogelijke spanning naar de achterkant kan verdwijnen en de rust weder kan keren.

Het vergroten van veranderkracht is geen gemakkelijke opgave, maar door de juiste inzet van coaching en begeleiding van het personeel en voldoende aandacht te besteden aan de betrokkenen en communicatie, kan een organisatie succesvol veranderingen doorvoeren en zich aanpassen aan nieuwe omstandigheden.

Benieuwd naar onze mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact met ons op door een mail te sturen of plan een gratis vrijblijvende call in.

Vorig bericht
De Inspirerende Vrouw – de podcast met Jorien Ouweneel
Volgend bericht
De Inspirerende Vrouw – de podcast met Janine van der Maas